آیا بازار پسته را به آمریکا واگذار کرده ایم؟

کشور ما که برای دهه ها اصلی ترین صادرکننده پسته در جهان بود، اکنون پس از ایالت کالیفرنیای آمریکا در مقام دوم قرار دارد. کالیفرنیا در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد از پسته آمریکا را تامین می کند. در حال حاضر تولیدکنندگان پسته در آمریکا حضوری فعال در بازارهای بین المللی دارند. در سال ۲۰۱۲ آمریکا ۱۸۰ هزار تن پسته صادر کرد در حالی که صادرات پسته ایران بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ هزار تن بود. با توجه به ظرفیت های بالای ایران در تولید پسته، سوال اینجاست که چرا ما دیگر اولین عرضه کننده پسته در جهان نیستیم؟

دلایل متعددی باعث سبقت گرفتن صادرات پسته آمریکا از ایران شده است که پرداختن به تمامی آنها از حوصله این مقاله خارج است. تمرکز ما در این مقاله بر مسئله بازاریابی و برندسازی خواهد بود. در سال های اخیر تولیدکنندگان پسته کالیفرنیا تلاش های هماهنگی برای یافتن بازارهای جدید و استحکام جایگاه خود در این بازارها انجام داده اند. این اقدامات به طور خاص در بخش خصوصی و بدون کمک های دولتی صورت گرفته است.

در کالیفرنیا، تولیدکنندگان پسته در همکاری با یکدیگر چندین گروه تجاری تشکیل داده اند. یکی از این گروه ها پسته کاران آمریکا یا امریکن پِستَشو گرُوِرز ( ای پی جی) نام دارد که با اقدامات گسترده ای، از تحقیقات در زمینه تغذیه گرفته تا فعالیت در زمینه های تجاری صنعت پسته به رشد و توسعه صنعت پسته آمریکا کمک می کند. از سال ۲۰۱۱ ای پی جی تلاش های خود را برای بازاریابی در سطح بین الملل آغاز کرد و بر بازارهای چین و اتحادیه اروپا تمرکز نمود. در حال حاضر کشور چین مهمترین بازار ای پی جی است و طی یک دهه گذشته، فروش پسته آمریکا به این کشور بیش از ۷۰۰۰ درصد افزایش یافته است. از جمله کمپین های تبلیعاتی ای پی جی در چین می توان به سفر دختر شایسته کالیفرنیا به شهرهای شانگهای و پکن اشاره کرد که در آن با شعار هَپی نات یا پسته خندان، پسته آمریکایی مورد تبلیغ قرار گرفت. شایان ذکر است که در سال 2012، ای پی جی بیش از ۱۰ میلیون دلار صرف بازاریابی محلی و بین المللی و روابط عمومی کرد. ۵ سال پیش این رقم ۴۰۰ هزار دلار بود.

نمونه ای دیگر از تلاش های بازاریابی و برندسازی، مربوط به محصولات مجموعه کشاورزی پارامونت است. این مجموعه بزرگترین تولیدکننده پسته آمریکا است. پارامونت برند "پسته واندرفول" را تولید می کند که به پر فروش ترین محصول در بازار پسته تبدیل شده است.البته این فروش بالا، یک شبه رخ نداده است. در سال ۲۰۰۷ پسته واندرفول یک کمپین تبلیغاتی آغاز کرد که در آن با استفاده از شخصیت های معروف در بازار مقصد مانند خواننده کره ای به نام پسای و به کارگیری شعار تبلیغاتی "بشکن" سعی به برندسازی کرد. در حال حاضر پسته واندرفول در سراسر کشورها، از جمله چین، به فروش می رسد و نیز به مسافران خارجی عرضه می شود. تبلیغات پسته واندرفول، با استفاده از افراد مشهور، در رسانه های بین المللی روی آنتن رفته و بینندگانی از سراسر جهان پیدا کرده است.

جدیدترین آگهی تبلیغاتی این محصول از ۲۵ شهریور پخش می شود و در آن دنیس رادمن، بسکتبالیست حرفه ای آمریکایی، ظاهر می شود. در همین حال بسته بندی پسته واندرفول هم در کشورهای مختلف به زبان همان کشورهاست تا خریداران تعلق بیشتری به این محصول پیدا کنند.

موارد فوق دربردارندهء نکات آموزنده ای برای تولیدکنندگان پسته در ایران است. البته دست اندرکاران صنعت پسته کشور، متوجه مشکلات و کمبودهای این صنعت هستند، ولی متاسفانه تاکنون در حل مشکلات ناتوان بوده اند. باید توجه داشت که ما به هویت بخشی و برندسازی محصولات پسته کشور نپرداخته ایم و به جای فروش پسته ایرانی، تنها به عرضه پسته پرداخته ایم. در واقع کالایی را عرضه کرده ایم که هویتی بومی نداشته و به راحتی قابل جایگزنی از سوی دیگر عرضه کنندگان بوده است.

از سوی دیگر دخالت های دولتی هم کار را برای عرضه کنندگان پسته کشور راحت نکرده است. خریداران بین المللی هنوز به خاطر دارند که سال گذشته، دولت در اقدامی عجولانه صادرات پسته را ممنوع کرد تا با قیمت بالای این محصول در داخل کشور مقابله کند. هر چند این ممنوعیت کوتاه مدت بود ولی تصمیم اولیه دولت در سطح بین المللی خبرساز شد و به فروش خارجی پسته آسیب رساند.

واضح است که این اقدام به سود صنعت پسته کشور نیست. در واقع صادرکنندگان پسته باید خریداران بین المللی را قانع کنند که در روند عرضه این محصول خللی وارد نخواهد شد ولی در آن زمان تصمیمات دولت مبنی بر ممنوعیت صادرات پسته مستقیماً در تقابل با این تلاش ها بود.



تاجران .....

 

صفحه اصلی | معرفی | دفاتر و شعب | خرید و فروش | انبارداری | امور تحقیقاتی | محصولات | تقدیر نامه ها | اخبار | تماس با ما | نقشه سایت
Copyright © 2003-2004 Rafsanjan Pistachio Producers Co-operative ( RPPC.IR ).
All rights reserved..